fbpx

Chilled Gruppeforløb

Chilled 8.-10. klasse – 2. september – 6. januar 2019 – mandage kl. 17-19.

Syrenvej 15, 8240 Risskov – Aarhus

Gruppeterapeutisk forløb for drenge og piger i 8-10 kl. som er udfordret af bekymringstendens, angst og lavt selvværd – der er 8 pladser i gruppen.

Et traditionelt Chilled forløb strækker sig over 10×2 timer + opfølgning. Jeg har på baggrund af års erfaring med Cool Kids og Chilled gruppeprocessen (har gennemført mere end 50 forløb de sidste 5 år) valgt at forlænge forløbet med 6×2 timer.

Det er for at tilgodese til faktum, at de fleste unge, der har været udfordret af angst gennem længere tid, også er ramt på deres selvværd, oplevelsen af ikke at være god nok. De unge har ganske enkelt brug for mere tid.

Klik på tilmeldingen og få al info om gruppeforløbet: Opstart, sessioner, datoer og tilmeldings- / betalingsbetingelser

Chilled - evidensbaseret angst behandling for unge 14-17 år

I Chilled er der fokus på at lære nye færdigheder og opbygge modig adfærd.

Angst er et normalt psykologisk begreb, som beskriver den stærkeste følelse, vi har - vi skal kunne blive bange. For nogen børn og unge opleves angsten så stærk, at den forstyrrer de daglige aktiviteter og gøremål. Det er en følelse, der aktiverer hele kroppens beredskab, hvilket kan opleves/mærkes fysisk, som en indre uro, fra lettere anspændthed, til ondt i maven, kvalme, nervøs blære, hjertebanken, kvælningsfornemmelser, svimmelhed, rødmen, rysten, svedeture, tør i munden, til kognitiv forvirring, overbliksvanskeligheder, kaos og panik. Der er fire komponenter i en angstoplevelse - læs mere her.

De bekymrede, bange "åh nej, hvad nu hvis tanker" dukker op i alle mulige forskellige situationer og er svære at kontrollere, hvilket forstærker angsten. Det er vigtigt at vide, hvordan man skal takle bekymringerne, så de ikke fjerner modet og overtager styringen. Her arbejdes der med detektiv tænkning og realistisk tænkning. De øvrige færdigheder i forløbet, som både børn, unge og forældre lærer er psykoedukation (viden om angst), bekymrings-/og følelsessurfing, eksponering, problemløsning og træning af sociale færdigheder, herunder selvsikker adfærd.

Når angsten tager med i skole er dit barn er på overarbejde 24/7

I skolen er dit barn på egen hånd - hvilket stiller store krav til dit barns sociale færdigheder og evne til selvregulering - heri realistisk tænkning, eksponering, bekymringssurfing og problemløsning. Når angsten tager over aktiveres det autonome nervesystem - og det går stærkt, så stærkt at dit barn ikke når at tænke eller handle. Alt styres uden for viljens kontrol, og det aktiverer ofte angsten for angsten, som gør det svært at klare udfordringerne på egen hånd.

 

Derfor skal I tage angsten alvorligt?

Har du gennem den sidste tid ofte tænkt, “Hvis bare jeg vidste, hvad, hvordan, hvorfor – så jeg kunne hjælpe min søn/datter”, “jeg forstår ikke alle de bekymringer, de giver jo ikke mening, hvad handler det om?”, “Jeg tror, vi har brug for hjælp”, “Hvad skal vi stille op, det her går ikke, det kan ikke blive ved”.

DU ER IKKE ALENE HER,  dine bekymringer er reelle – tag dem alvorligt. Jeg har selv stået i samme situation for 15 år siden. Dengang var Chilled ikke kommet til landet, vi stod vitterlig helt alene. Jeg har snakket med hundredvis af forældre, der genkender udfordringerne, magtesløsheden og den tiltagende bekymring for fremtiden.

Det er derfor, jeg anbefaler, at I melder jer til med det samme. Ventetid og angst er ikke en god kombination.

Hvis det har stået på i mere end seks måneder, anbefales det at søge hjælp. 

 

Derfor skal I melde jer til Chilled gruppeforløbet – Udfordr angsten og Styrk selvværdet!

Et traditionelt Chilled forløb strækker sig over 10x2 timer + opfølgning. Jeg har på baggrund af års erfaring med Chilled gruppeprocessen (har gennemført mere end 50 forløb de sidste 5 år) valgt at forlænge forløbet med 6x2 timer.

Det er for at tilgodese til faktum, at de fleste unge, der har været udfordret af angst gennem længere tid, også er ramt på deres selvværd, oplevelsen af ikke at være god nok.

Det skyldes dels angstens negative, selvkritiske og dikterende stemme. Det har ganske enkelt ikke været muligt at give selvværdet den opmærksomhed, det har brug for, fordi angsten hele tiden har forstyrret med “Åh nej, hvad nu hvis” spørgsmål. Følgevirkningen af forstyrrelsen er mangelfulde, erfarende og utilstrækkelige selvbeskyttende sociale færdigheder. Og når de ikke har tilstrækkelig power, har selvværdet ikke noget at læne sig op ad, og det udtrykkes ofte i sætningen, “ikke god nok”.

Formålet med Chilled forløbet er at lære nye færdigheder til at håndtere angsten, opbygge mod, styrke selvværdet og lære de super vigtige selvbeskyttende sociale færdigheder.

 

Chilled er et kognitivt adfærdsterapeutisk, manualbaseret forløb.

Kognitiv adfærdsterapi har slået sig fast om den førende behandlingsmetode i angstbehandling - det virker, og det er pointen. Min erfaring, i de mange forløb jeg har gennemført, er dog, at den kognitive terapi kommer lidt kort, når der bag angsten ligger dybere følelsesmæssige problemstillinger, som forhindrer selvværdets naturlige sunde udvikling. Derfor inddrager jeg både viden og praksis fra korttidsterapi ISTDP og psykoterapi, samt træning af sociale færdigheder. 

Jeg har valgt at forlænge Chilled gruppeforløbet med 6. sessioner for bl.a. at tilgodese ovenstående problematik. Formålet er endvidere, at give de unge mere tid til at fordybe sig i de super vigtige selvbeskyttende sociale færdigheder, som selvværdet læner sig op ad og give jer forældre mere tid. Der er min erfaring, gennem de mange gruppeforløb jeg har gennemført, at de unge er særlig sårbare, når det kommer til at de selvbeskyttende færdigheder. De mangler erfaring, øvelse, viden og konkrete strategier.

Der er løbende supervision undervejs i forløbet

Supervisionen er valgt til ud fra den erfaring, at behandlingsmæssige forandrings- og udviklingsprocesser ofte (altid) møder små, som store bump på vejen. Mellem hver session, når de nye færdigheder og strategier skal øves derhjemme, kan der være brug for sparring og vejledning. Supervisionen foregår over telefonen. Det er vigtigt for mig, i mit arbejde, at der er mulighed for individuelle løsninger, der tilgodeser det faktum, at vi er forskellige og har forskellige behov.

Mange forældre udtrykker en stor lettelse ift. supervisionen, særligt ift. egne bekymringer

"gør vi det rigtige, griber vi det rigtig an, presser vi for meget, eller er det nu, vi skal presse på, er det angst eller teenageren, som gør modstand, hvad stiller vi op med modstanden, vi er gået helt i stå, hvad gør vi, er det bange tårer eller ked af det tårer?

Blot et lille udpluk af de mange spørgsmål, som forældre ringer om.

 

Når I melder jeg til Chilled forløbet, får I to online kurser med - Master kurserne Hjælp dit angste barn og Styrk dit Selvværd

Her får I hjælp til at lære alle de nye færdigheder, trin for trin. Derudover svarer jeg på mange af de spørgsmål, som jeg har fået fra forældre gennem tiden. Angst er en svær følelse af kommunikere med, hvilket du allerede har erfaret - den skal takles og håndteres på en helt bestemt måde - derfor er det godt at have en ekstra vejledning derhjemme, når I sidder med hjemmeopgaverne.

Det er muligt at købe online kurset her og nu - også på abonnement.

klik her - læs mere om onlineforløbet

 

 

Følg Angstforeningen - de gør et kæmpe stort arbejde ift. at oplyse og hjælpe angste børn, unge og deres forældre.

Læs om sammenhængen mellem angst og stress, skrevet af Marianne Breds Geoffrory Speciallæge i psykiatri, pd.D.

Du kan også se foreningens digitalt oplysnings- og læringsmateriale "Vær ikke bange for angsten", der sætter fokus på angst hos børn og unge fra 11 – 17 år. Formålet er at bidrage til at forebygge angst hos børn og unge, og bidrage med vigtig viden, så omgivelserne bliver bedre rustet til at spotte og hjælpe de børn og unge, der allerede har en angstlidelse.

Praktisk information

 

Cool Kids og Chilled angstbehandling for børn og unge.

Nogle beslutninger er svære end andre – en af mine er en beslutning om at stoppe Cool Kids angstbehandling for børn. Jeg fortsætter med Chilled gruppeforløb, som er for unge i 8-10 kl. 

Jeg starter et Chilled gruppeforløb 2. september 2019 for drenge og piger i 8-10 kl. som er udfordret af bekymringstendens, angst og lavt selvværd.

Et traditionelt Chilled forløb strækker sig over 10x2 timer + opfølgning. Jeg har på baggrund af års erfaring med Chilled gruppeprocessen (har gennemført mere end 50 forløb de sidste 5 år) valgt at forlænge forløbet med 6x2 timer.

Det er dels for at tilgodese til faktum, at de fleste unge, der har været udfordret af angst gennem længere tid, også er ramt på deres selvværd, oplevelsen af ikke at være god nok. Og så har de unge mennesker brug for længere tid.

Spørgsmål til Cool Kids / Chilled Gruppeforløb

Ring mig op

12 + 5 =

Hvis du gerne vil booke en tid, kan du ringe på 40 87 09 85  mandag, onsdag og fredag i tidsrummet 9.00 - 10.00. Du kan også sende en besked, så ringer jeg dig op.

Mød Celina, som har gået i et Chilled angstbehandlingsforløb - hun har taget nogle af hendes klassekammerater med. Det var helt på eget initiativ - og de sagde ja tak til at deltage. Deres budskab er ret entydigt - sammen, kan vi hjælpe hinanden.

Helle Fonager

I min daglige praksis hjælper jeg børn, unge og voksne med at transformere angst til indre ro, selvsikkerhed og styrke, så de kan hjælpe sig selv og andre. Cool Kids og Chilled for børn og unge, kognitiv adfærdsterapi for voksne.

 

©Helle Fonager 2019 | Syrenvej 15, 8240 Risskov | Tlf.: 40 87 09 85 | info@hellefonager.dk