fbpx

Følelser kommer og går, og de har det bedst, hvis de får lov at være der med fuld accept.

De er budbringere – de kommer forbi for at fortælle dig, om det du gør, eller ikke gør, er godt for dig. Om de relationer du har er gode for dig. Om du er godt sted, hvor der er plads til, at du kan være dig og udtrykke dig frit…

Det er vigtigt for dit velbefindende, at du kan registrere og genkende følelserne, når de kommer forbi. Så du ikke bare handler efter deres bedste overbevisning. Det er ofte her misforståelser og konflikter opstår.

Måske har du engang lært, at visse følelser ikke er acceptable – du har lukket af – for der var ikke andre muligheder dengang. Og derfor er det svært for dig i dag at mærke, hvad du føler. Det gør måske, at du reagere i visse sammenhænge, uden helt at vide hvorfor. Det kan også være, at du oplever, at bestemte følelser fremkalder en dyb følelse af skam, som om du er forkert og ikke et godt menneske, fordi du føler, det du føler.

Skam er en følelsesmæssig reaktion på oplevelsen af afvisning og latterliggørelse. Det er en sammensat og smertefuld følelse, der bl.a. rummer forlegenhed, ydmygelse, krænkelse og tab af selvfølelse. Hvis du tidligt i dit liv har mødt afvisning, ydmygelse, latterliggørelse eller krænkelse, vil skamfølelsen sidde i dit nervesystem. Den vil derfor relativt let opstå i dit nuværende liv – den kan ligefrem blive til et karaktertræk. Blot tanken om at handle, agere eller vise sig for andre kan aktivere skamfølelsen. På den måde bliver skam et forsvar imod at træde tydeligt frem og eksponere sig selv for andre og for omverden.

Skamfølelsen sidder i nervesystemet som en dyb angst, en følelse af ikke at være god nok.

Giv ikke fortiden ret, den er over. Kig på dig selv med kærlige øjne – hver dag, mange gange om dagen. Giv dig selv den anerkendelse du ikke fik dengang – og lær at genkende og mærke dine følelser, så du kan blive levende igen, så du kan mærke, hvad du har brug for, og hvad der godt for dig.

Det er en menneskeret, og den gælder også for dig.