Angst-behandling unge

Kæmper dit barn med angst, lavt selvværd og negative bekymrede tanker? 

Angstbehandling for unge 13-17 år

At være ung teenager er i sig selv udfordrende. At være ung teenager og kæmpe med angst er ubærligt. Det går ud over det sociale liv, skolegangen, ens selvforståelse, forholdet til én selv. Jo længere tid angsten har råderet, jo mere presset er den mentale og psykologiske balance, og det kan få angsten til at eskalere yderligere. 

Angsten presser selvværdet

Ens forhold til sig selv har ringe udfoldelsesmuligheder, når angsten har råderet over følelser og adfærd.

angst ung føler sig udenfor
angstens symptomgrupper

Hvordan opleves angst

Angst inddeles i fire symptomgrupper

  • Psykiske, følelsesmæssige symptomer.
  • Kropslige symptomer.
  • Tankemæssige symptomer.
  • Adfærdsmæssige symptomer.

De varierer i forskellige grad. Nogen oplever mange fysiske symtomer, andre erudfordret af bekymringestendesn eller undgåelsesadfærd.

Uanset hvilke symptomgruppe, der er mest fremtræden, så er det både overvældende og uforståeligt for de fleste unge og også for forældrene.

Derfor er viden om angst en vigtig del af angstbehandling.

I denne post coronatid, er der rigtig mange unge, der mistrives. Og man ved, at angst er et af tiden største udfordring blandt unge og en del af den stigende mistrivsel. 

Vent ikke forlænge med at søge hjælp.

ungdomstiden er kort

Ungdomslivet er kort

Og det kommer ikke igen. Det er en sårbar tid, hvor ens selvforståelse og identitet langsomt folder sig ud. Selvværdet er under ombygning og i en rivende udviklingsproces.

Rigtig mange unge, udtrykker stor taknemmelighed og lettelse efter et endt angstbehandlingsforløb.

  • at forstå sig selv.
  • at vide, at angst ikke er ens egen skyld.
  • at man ikke er underlig, mærkelig og anderledes.
  • at angst er en normal reaktion, som andre også genkender.
  • at angsten kan udfordres og overvindes, så man være ung på lige fod med andre unge.
  • at man ikke er ens tanker og følelser, men blot et ungt menneske, der kan tænke tanker og har følelser.
  • at man kan lære at hjælpe sig selv og i det føle sig ok selvsikker på den gode måde.
Bekymringer i tankehamsterhjulet

Bekymringer fodrer angsten

De bekymrede, ængstelig “åh nej, hvad nu hvis tanker” dukker op i alle mulige forskellige situationer og er svære at kontrollere, hvilket forstærker angsten og dermed angsten for angsten.

Det er vigtigt at vide, hvordan man skal takle bekymringerne, så de ikke fjerner modet til at turde.

I angstbehanling læres der forskellige kognitive og metakognitive strategier, der hjælper med at omstrukturere og afkoble bekymringer grublerier og overtænkning.

Ved at øve og træne strategierne vil dit barn ret hurtigt lære at omstrukturere bekymringerne. Strategierne virker, og det er pointen.

angst ung til eksamen

Når angsten tager med i skole

I skolen er der forøget krav til dit barn, krav i forhold til at kunne mestre situationer alene på egen hånd.

Det er særligt sårbar for unge, ikke at kunne mestre de daglige aktiviteter og gøremål i skolen. De er i forhøjet beredskab, optaget af hvad de andre tænker samtidig med at de prøver at klare sig, så ingen opdager noget.

Der er store krav til dit barns sociale færdigheder og evne til selvregulering.

Når angsten tager over med sin dikterende adfærd, er det autonome nervesystem aktiveret. Her går det stærkt, så stærkt at dit barn ikke når at stoppe tankerne ej heller handle sig ud af angsten. Alt styres uden for viljens kontrol, og det aktiverer ofte angsten for angsten, som gør det svært ,og nogen gang umuligt, at klare udfordringerne på egen hånd.

Når angsten tager med i skole er dit barn er på overarbejde 24/7. Her er der brug for professionel hjælp.

Derfor skal I tage angsten alvorligt

Har du gennem den sidste tid ofte tænkt:

  • Hvis bare jeg vidste, hvad, hvordan, hvorfor – så jeg kunne hjælpe min søn/datter. Jeg forstår ikke alle de bekymringer, de giver jo ikke mening.
  • Hvad handler det om?
  • Skal vi gå til læge?
  • Han/hun trække sig, alt syntes pludselig svært og uoverskueligt.
  • Er det skolen?
  • Jeg kan ikke finde hoved og hale i det. Jeg tror, vi har brug for hjælp, Hvad skal vi stille op, det her går ikke, det kan ikke blive ved.

Så skal du vide, at du IKKE er alene. Når angsten griber ind i hverdagens daglige aktiviteter og gøremål, og det har stået på i mere end 2-4 måneder, er der brug for at søge hjælp. Jo før i starter op, jo hurtigere vil I opleve en bedring.

Er det angst, eller?

Hele kroppens alarm beredskab aktiveres gradvist, fra lettere anspændthed, uro til panik. Når det har stået på gennem længere tid, vil der ofte være en forventningsangst og bekymringstendens.  Mange oplever forskellige somatiske symptomer ved pludselig opstået angst eller panikangst.

Almindelige angstsymptomer:

  • En indre uro, sitren, ængstelighed.
  • Sanseforstyrrelser.
  • Ondt i maven.
  • Nervøs blære, diarre eller forstoppelse.
  • Kvalme og/eller uro i maven.
  • Hjertebanken, hurtig puls.
  • Trykken for brystet, eller smerte i brystet.
  • Kvælningsfornemmelser, halsen snører sig sammen.
  • Svimmelhed eller ør.
  • Oplevelse af åndenød, vejrtræningsbesvær.
  • Svedeture, varme/kuldefornemmelse i kroppen.
  • Tør i munden – spytproduktionen stopper.
  • Gråd/tåre, der kommer ud af det blå – ufrivillige tåre.
  • Frygt for at miste kontrollen eller blive skør/sindssyg.
  • Uvirkelighedsfornemmelse, oplevelsen af verden forekommer fremmed, mærkelig og/eller man føler, man går ved siden af sig selv.
  • Dødsangst.

Forventningsangst eller bekymringstendens

  • Anspændthed, muskelsmerter eller spændingshovedpine.
  • Rastløshed, vedvarende uro, har svært ved at slappe af.
  • Psykiske anspændthed, alert, på vagt, overvågen, kontroller, søger konstant forudsigelighed, sikkerhed, beroligelse.
  • Oplevelse af synkebesvær.
  • Farer let sammen.
  • Lyd-/og støjfølsom.
  • Koncentrationsbesvær.
  • Bliver let irriteret.
  • Har svært ved at falde i søvn.
  • Sover uroligt, vågner let – søger tryghed.

Angstens dikterende adfærd er letgenkendelig

Jo flere du kan genkende, jo mere overbevisende. Er du i tvivl, er du velkommen til at ringe med opklarende spørgsmål.

  • Har perioder med stress og depressive moods (ikke kliniske depression)
  • En dikterende, tvangspræget tankerække (overdreven bekymringer) og handlinger, der ikke giver mening.
  • Søger sikkerhed – præget af rigide tankemønstre og ritualer.
  • Er overdreven nervøs i situationer, hvor der er krav om præstation.
  • Føler sig udenfor, alene, ensom, fremmed – selvom dit barn er vellidt og har venner?
  • Tænker, siger  ”ÅH NEJ, hvad nu hvis… det kan jeg ikke” selvom dit barn i virkeligheden godt kan!
  • Tankemylder / ruminerende tanker…. Der kører i døgndrift
  • Reaktiv, følelsesladet – en lille ubetydelig hændelse, bemærkning skaber et katastrofescenarie af forestillinger om det værst tænkelige – jeg klarer det ikke, alt går galt…
  • Stiller mange spørgsmål, ofte med en overdreven, urealistisk bekymring.
  • Søger ustandselig beroligelse, bekræftelse eller trøst.
  • Har svært ved at klare nye situationer – vil forhandle om alt.
  • Negative tanker – jeg kan ikke, jeg dur ikke, intet lykkes….
  • Præget af katastrofetanker om alt muligt – det værst tænkelige.
  • Social tilbagetrækning – udpræget undgåelsesadfærd.
  • Præstationsangst – udpræget kontrol – ekstrem bange for at lave fejl, blive udstillet.
  • Tilbagevendende tvangspræget adfærd og tanker.
  • Kan ikke være alene, alene hjemme, sove alene, sove ude…. Hjælpeløs alene.
  • Bange for at få det dårligt – angst for angsten.
  • Store humørsvingninger.
  • Følelse af at gå ved siden af sig selv – uvirkelighed.
  • Dødsangst – tanker om døden, sygdom, katastrofer.

Angst er et normalt psykologisk begreb

Der beskriver den stærkeste følelse, vi har. Vi skal kunne blive bange.

For nogle unge opleves angsten dog så stærk, at den griber ind i de daglige aktiviteter og gøremål. Hvorfor lige mig? Godt spørgsmål.

Viden om angst er en vigtig del af behandlingen for unge. Allerede her oplever mange unge, at angsten letter, fordi de nu ved, hvorfor, hvad og hvordan det hele hænger sammen.

Læs mere om de forskellige angst behandlingsforløb.

Hvor foregår det

Jeg har praksis i Ry, på Brunhøjvej 8 1. sal. Der er gratis parkering lige uden for døren. Der er også mulighed for online samtaler, primært til forældre-

Du kan ringe i min telefontid, sende besked via kontaktformularen eller booke samtaler online.

Tjek online booking og se ledige tider.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad koster det

Angstbehandling for unge

Individuel angstbehandling for unge og forældre:

Alle forløb er forskellige, der tages udgangspunkt i jeres barns kognitive og sociale ressourcer, samt aktuelle angst udfordringer. I skal som udgangspunkt regne med minimum 10-12 samtaler/sessioner. Der er mange nye angsthåndteringsstrategier, der skal læres, og det tager tid.

Alle forløb starter med en forsamtale, og de første 3-5 samtaler afholdes med en uges varighed.

Hvis du som forælder/pårørende, har mange bekymringer og spørgsmål vedrørende dit barn, vil jeg anbefale, at du booker en forælder-/pårørende samtale. Her kan du/I få afklaret en masse spørgsmål.

Priser og betingelser: Der kan ikke søges tilskud til behandlingen, der er udelukkende tale om egenbetaling.

Forsamtale varer en time og koster 990 kr.

Et individuelt forløb koster 990 kr. pr time. Der betales fra gang til gang.

Forældre-/pårørende samtale varer 1 1/2 time og koster 1400 kr.

Som hjælp og støtte til hjemmeopgaver, når de nye færdigheder skal læres, anbefaler jeg online kruset Hjælp dit angste barn.

Hvad opnår man i angstbehandling for unge

Hvad er formålet med angstbehandlingen?

Det primære i angstbehandlingen for jeres barn er at lære nye færdigheder og opbygge modig adfærd. Det handler om at lære at mestre, hvad som måtte komme i enhver given situation.

For jer forældre er der fokus på, hvordan I kan støtte og hjælpe jeres barn gennem processen, hvad skal I gøre helt konkret, når angsten dukker op? Hvordan kan I være sikker på, at I støtter jeres barn og ikke angsten. Den sikkerhed får I gennem forløbet.

Forudsigelighed er super vigtig for en ung, der er udfordret af angst.

Det er svært at lære nyt, når angsten er med på sidelinjen, den vil blande sig med “åh nej hvad nu hvis” spørgsmål.

Derfor er der undervejs i forløbet mulighed for at ringe til mig med opklarende spørgsmål. Der er en del hjemmeopgaver, med det formål at øve og træne de nye færdigheder.

Kan forsamtalen give os en afklaring, om det er angst

Alle forløb starter med en forsamtale af en times varighed, hvor vi sammen afklarer, hvad jeres barn og I har brug for.

Jeg tegner, forklarer og fortæller om angstens dynamik, så I og jeres barn får en større forståelse for sammenhængen mellem situation, tanke, følelse og adfærd. De fleste oplever, at dette overblik giver en større ro, fordi det giver nu giver mening, hvorfor angsten er der. Hvorfor lige mig!

Dernæst gennemgår jeg kort forløbet og svarer på de spørgsmål, I har. Ingen forsamtaler er ens, der er fuld fokus på jeres behov.

Det vigtigste ved forsamtalen er kontakten, at jeres barn og I føler jer trygge i samtalen, at det giver mening. Derfor foregår samtalen på jeres barns præmisser. Det skal være en god oplevelse. Det er ofte svært at tale om bekymringerne, der jo er årsagen til angsten.

Efter samtalen afklares det, om jeres barn har en behandlingskrævende angstproblematik, og hvilket forløb jeres barn har brug for.

Hvordan er et angstbehandlings forløb for unge struktureret

Angstbehandling for unge følger en fast, forudsigelig struktur

Et individuel forløb strækker sig over 10 sessioner af en times varighed, dertil er der 2 forældresessioner af halvanden times varighed.

Hvis der er tale om få specifikke angstproblematikker, kan 5-6 sessioner være tilstrækkelig. Og hvis angsten har været der gennem længere tid, kan det være hensigtsmæssigt at forlænge forløbet. Dette sker altid i samråd med jer. Når forløbet afsluttes, anbefaler jeg en opfølgning 2-3 måneder efter.

Forløbene er familiebaseret, hvilket betyder, at forældre som udgangspunkt er med hver gang. Jeg bliver ofte spurgt, om begge forældre skal deltage hver gang. Svaret er nej, det er ikke afgørende for forløbet.

Det vigtigste er jeres barns behov. For nogle unge kan det faktisk være ret overvældende, at begge forældre er med. Tal om det inden I starter op og hold øje med stressbarometeret, dagligdagen skal jo også hænge sammen.

Angst behandling for unge 13 – 17 år

1 session: Her er der fokus på viden om angst

Det er en vigtig session, som der vendes tilbage til gennem hele forløbet. Formålet med viden om angst er at blive bevidst om angsten og dens særlige dynamik – at kende angsten indefra er mere end viden om angst.

Ved gruppeforløb mødes både de unge og forældre. De efterfølgende sessioner er opdelt.

2 og 3 session: Surfing, Realistisk tænkning og udvalgte metakognitive øvelser

Her starter introduktionen til de nye kognitive og metakognitive færdigheder. Læs mere i oversigten, find link til download nederst i teksten.

4 session: Sådan hjælper du dit angste barn

Denne session er kun for forældre og varer 1 ½ time. For grupper er der sat 3 timer af.

5 session: Eksponering er det modsatte af undgåelse

Her introduceres endnu en kognitiv metode i angstbehandlingen. Trappestiger handler om eksponering, som er det modsatte af undgåelse. Her mødes angsten face to face. Det kræver en god plan. Det er både svært, udfordrende, og angstprovokerende. Her oplever mange forældre, at modstanden stiger.

6 session: Eksponering og selvregulering

Vi arbejder videre med eksponering, planlægger og laver eksperimenter, der udfordrer forventningsangsten. Her er der ekstra fokus på tankerne om, hvad de andre tænker. Mon det overhovedet er muligt at anvende en strategi, der har som mål, at regne ud, hvad de andre tænker. Er det muligt eller er det spild af tid?

7 session: Her introduceres I til den første sociale færdighed

Problemløsning er den første coping strategi. Bliv en god problemløser, find muligheder, nye veje. Problemløsning er en super god strategi, der giver muligheder for handling, og det har en beroligende effekt på angsten.

8 session: Sådan hjælper du dit angste barn

Denne session er kun for forældre og varer 1 ½ time. For grupper er der sat 3 timer af.

9-11 session: Her går vi i dybden med selvværdet og vigtige sociale færdigheder

Hvad er selvværd og hvordan styrker du dit selvværd? Der snakker vi rigtig meget om. Snak alene gør det ikke, det vokser selvværdet ikke af. Så vi øver og træner selvsikker adfærd og gennemgår de super vigtige selvbeskyttende sociale færdigheder. “Lær at sige fra” er en af dem.

12 session: Når angstbehandlingen slutter, hvad gør vi så?

Vi ser tilbage på forløbet, fejrer de opnåede resultater og sætter nye mål for de næste 2-3 måneder. Der er også fokus på håndtering af tilbagefald.

Opfølgning:

Der skal holdes øje med angsten, derfor er der en opfølgning 2-3 måneder efter afslutningen af et forløb.

Download oversigt: Angstbehandling unge – beskrivelse af forløb.

Hvordan presser angsten selvværdet

Selvværd handler om, det forhold du har til dig selv, dit indre omdømme.

Når angsten har været på spil gennem længere tid, vil selvværdet være ramt, det er næsten uundgåeligt. Derfor har jeg valgt at have ekstra fokus på selvværdet i angstbehandlingen.

Selvværdet står ikke alene, det læner sig op af, modet til at trude være den man er, og her kommer de vigtige selvbeskyttende sociale færdigheder på banen.

De er vigtige, for at modet kan få den plads, det har brug for. Når angsten blander sig, vil der være en tilbøjelighed til at trække sig, tilpasse sig og generelt undgå det, der udløser angsten. Det giver god mening.

Den store udfordring er, at det koster dyrt at blive angst fri gennem passiv tilpasning (undgåelse) Det koster dyrt på selvværdsfronten. 

Hvis du ofte hører dit barn udtale sig i negative, selvbebrejdende og selvfordømmende toner, når dit barn taler om sig selv, er der ingen tvivl om, at selvværdet er presset.

De mest karakteristiske og genkendelige sætninger er “ikke god nok, kan ikke, hvad nu hvis de andre ikke kan lide mig?”

Hvad er Cool Kids og Chilled angstbehandling

Cool Kids og Chilled angstbehandling er et videnskabeligt og evidensbaseret angst behandlingsforløb baseret på kognitiv adfærdsterapi. Det er udviklet i Australien, på Macquarie University, Anxiety Research Unit i 2003.

Cool Kids er for børn og Chilled er for unge. Det er familiebaseret, hvilket betyder, at forældre er med i forløbet.

Chilled er det mest succesfulde angstbehandlingsforløb målrettet unge, både på landsplan og rundt i hele verden. Det virker, og det er pointen.

Jeg har gennem de sidste 8 år gennemført mere end 60 Cool Kids og Chilled  gruppeforløb og dobbelt gange endnu flere individuelle forløb.

Erfaringerne fra min Cool Kids og Chilled praksis har jeg videreført med nye tilføjelser. Selvværdet har fået mere plads og deri de supervigtige selvbeskyttende sociale færdigheder, hvor der blandt andet er fokus på at lære at sige fra, sætte sunde grænser, mærke og udtrykke behov, opbygge psykologisk modstandskraft medvidere.

Vi går i dybden og ser også på de bagvedliggende følelsesmæssige problematikker, der kickstarter angsten.

Helle Fonager

Cool Kids og Chilled angstbehandling

Jeg har siden 2014 gennemført mere end 60 Cool Kids (børn) og Chilled (unge) gruppeforløb og endnu flere, gange mere end dobbelt op, individuelle forløb.

Cool Kids er et videnskabeligt og evidensbaseret angst behandlingsforløb baseret på kognitiv adfærdsterapi. Det er udviklet i Australien, på Macquarie University, Anxiety Research Unit i 2003.

Det er det mest succesfulde forløb målrettet børn og unge, både i DK og rundt i hele verden. Det virker, og det er pointen.

Erfaringerne fra min Cool Kids og Chilled praksis har medført nye tiltag.

Jeg har valgt at udvide programmet med den nyeste viden om angst, angsthåndtering og selvværd, heri inddragelse af metakognitive strategier og masser af øvelser til at styrke selvværdet.

helle fonager sidder ned

Angstbehandling åbner vejen til glæde og modet til at turde

Hjælp dit angste barn

Da jeg havde praktiseret Cool kids og Chilled angstbehandling et par år, stod det klart for mig, at en af de udfordringer de fleste forælder oplevede i forløbene var konflikter med hjemmeopgaverne. Der er en stor del af angstbehandlingen – en vigtig del.

At finde tid til at få lært de nye strategier, så de kunne hjælpe og støtte deres barn i processen, var en stor udfordring og en stressfaktor, der var reel.

Det førte til, at jeg lavede online kurset Hjælp dit angste barn.

Ideen var at gøre det lettere for forældrene. Gi dem viden om angst og anvisninger til at lære de nye strategier med et enkelt klik.

Hjælp dit angste barn er et online video forløb, hvor jeg underviser i angst, psykoedukation, og gennemgår alle de strategier, der bruges til angsthåndtering for børn og unge.

Onlinekurset blev modtaget med stor taknemmelighed. Og i dag er det en stor støtte for flere end 1000 familier.

Hvis du gerne vil være på forkant med angsten, vil jeg anbefale online kurset.

Det koster 549 kr.

Klik her og læs mere om online kurset.

Angstbehandling for unge styrker selvværdet, modet til at være sig selv.

Angst kan behandles

Rigtig mange unge og forældre udtrykker en stor lettelse, når de er kommet i gang med et forløb. Og i bagklogskabens lys udtrykker de samstemmigt

Havde vi vidst det, vi nu ved, havde vi taget angsten alvorligt for år tilbage. Vi troede, det gik over af sig selv, at det blot var forbigående, en del af udviklingen. Vi har godt nok kæmpet mange kampe, uden helt at vide, hvad det var vi kæmpede i mod.

Vi ved ikke det, vi ikke ved – sådan er det.

Send gerne en besked, hvis du har spørgsmål vedrørende dit barn, angst, forløb, opstart, ventetid mv. Du er naturligvis også velkommen til at ringe. Ringer du udenfor min telefontid, læg gerne en besked. 

 

Kontakt Helle Fonager

Ring mig op

4 + 8 =

Angstbehandling af voksne

Læs mere om angstbehandling for voksne. 

Angstbehandling af unge

Læs mere om angstbehandling for unge 13-17 år.

Angstbehandling af børn

Læs mere om angstbehandling for børn 7-12 år.

Der er lukket for tilgang til angstbehandling for børn og unge.