fbpx

KOGNITIV ADFÆRDSTERAPI

– Evidensbaseret angst behandling med veldokumenterede resultater.

Hvis du gerne vil booke en tid, kan du ringe på 40 50 02 72  tirsdag og torsdag i tidsrummet 8.00 – 10.00.

Kognitiv adfærdsterapi

– Evidensbaseret angst behandling med super gode resultater.

Hvad vedligeholder egentlig angsten?

Angsten aktiveres af dine tanker
Og du skaber selv dine tanker…
De er dine og ingen andres…
Og dine tanker skaber og påvirker dine intentioner…
Og det du gør, eller ikke gør…
Og dine intentioner skaber og påvirker din virkelighed…

Negative bange, bekymrede tanker, som gentages dagligt, over tid, bliver til dybt indgroede tænkemåder/vaner – et netværk af neuroner/nerveceller, som dikterer og styrer vores adfærd – bevidst og ubevidst. I kogntiv terapi arbejder du med disse tænkemåder gennem forskellig metoder, som fx realistisk tænkning, der har til formål at omstrukturere tænkemåderne, så de bliver mere realistiske og dermed reduceres angsten. Det virker, og det er pointen.

Kognitiv terapi – den bedste kur mod angst.

Psykiateren Aaron T. Beck, amerikansk psykolog og psykoanalytiker, udviklede i 1950 en teori og metode, som resulterede i et paradigmeskift på det psykoterapeutiske felt.
kognitiv terapi er en psykoterapeutisk retning, der tilsigter en forandring af vores tænkningen. Hovedtesen er, at tanker om omverdenen, personen selv og fremtiden er afgørende for vores følelsesliv og efterfølgende handlinger.

Ved psykiske forstyrrelser vil tænkningen være forvrænget, og de såkaldte automatiske negative tanker vil opretholde ubehagelige følelser og uhensigtsmæssige handlinger.

I kognitiv terapi er det væsentlige, at vi mennesker ikke reagerer på selve hændelsen, situationen, det som sker, men på vores personlige tolkning af begivenheden.

Kognitiv terapi kaldes også for en økologisk psykologi

  • Tankerne kom i centrum.
  • Der opstod empirisk grundlag for teori og metode – man studerede mennesker.
  • Arbejdsformen lægger vægt på et ligeværdigt samarbejde mellem terapeut og klient.
  • Der fokuseres på helheden – ikke kun det enkelte menneske, men globalt, på familiens funktion, organisatoriske sammenhænge og samfundsmæssige forhold.
  • Opbygning af færdigheder og udvikling af nye strategier kom i fokus – læring og kompetenceudvikling.
  • Metoderne følger normal indlærings- og udviklingsprocesser.
  • Der er tale om ”naturmetoden” der er ingen fremmedelementer i de originale kognitive modeller.
  • De enkelte teknikker/metoder er udviklet gennem nøje observationer af ”normale” menneskelige reaktionsmønstre.

Kognitiv terapi er metodemæssigt en udviklingsmodel.

Der arbejdes med en detaljeret forståelse af sjælelivet, adfærden, tankerne, følelserne og kroppens funktion. Når der arbejdes kognitivt, arbejdes der først og fremmest med fokus på tanker og forestillinger for at forstå, hvordan en række uhensigtsmæssige adfærdsformer og reaktioner opstår og underminerer alt.

Selv når noget virker meningsløst, argumenterer man for en bagvedliggende grund/årsag – eks. ses selvskadende, destruktiv adfær som et forsøg på at undgå en følelsesmæssig overbelastning for at bevare den psykiske balance.

Ofte stillede spørgsmål i kognitiv terapi.

  • Hvad vedligeholder problemet?
  • Hvilke tanker – følelser – adfærd er styrende, forstyrrende ift. problemet?
  • Hvilke nye strategier skal opbygges for at kunne håndtere, hvad, som måtte komme? Coping er her et centralt begreb: dvs at lære at takle, håndtere og hamle op med, hvad der måtte være af udfordringer.

Første skridt i angstbehandlingen er at skabe sammenhæng mellem situation, tanke, følelse og adfærd – så det giver mening.

Angstbehandling – individuelle forløb eller gruppeforløb.

Angstbehandling for børn og unge – Cool Kids og Chilled angstbehandling – læs mere her >>

Angstbehandling for voksnelæs mere her >>

Hvad koster angstbehandling ? – læs mere her >>

Send en besked, hvis du har spørgsmål til et behandlingsforløb – og hvis du gerne vil ringes op, så husk at sæt kryds i feltet. Du hører fra mig inden for et par dage.

Terapeutiske forløb

Rammerne for det terapeutiske forløb aftales fra gang til gang.
Tjek pris, forløb og tilmelding. klik her >>

Et terapeutisk forløb varierer, alt efter behov og problemstilling. Har du aldrig gået i terapi før, anbefaler jeg, i første omgang, at du kommer mindst fem gange. Du må være indstillet på, selv at gøre en indsats – for det er dig, der skaber forandring og udvikling i dit liv…

I min daglige praksis hjælper jeg børn, unge og voksne med at transformere angst til indre ro, selvsikkerhed og styrke, så de kan hjælpe sig selv og andre. Så de kan gøre det, de har lyst til og drømmer om. Der er fokus på at lære nye færdigheder og opbygge modet. Og her kommer vi ikke uden om selvværdet – som er det bærende fundament – selvværd er det omdømme du har i dig selv.

Jeg kalder det frihed til at være den du er – sammen med andre.

Kontakt Helle Fonager

Ring mig op

14 + 14 =

Hvis du gerne vil booke en tid, kan du ringe på 40 50 02 72  tirsdag og torsdag i tidsrummet 8.00 – 10.00.

Træd ud af angsten -et online mentor kursus

"en øjenåbner", "...nu forstår jeg, nu giver det mening - så fantastisk", "selvfølgelig skal de andre følelser frem i lyset - nu forstå jeg, hvad det er, jeg har været bange for i alle de år - det er det vildeste" "Ad hjertet tak - at det var vreden og sorgen, som fremkaldte angsten, var jeg overhovedet ikke klar over - nu forstår jeg, hvad du mener, når du siger, at angsten nogen gange snyder problemet"

TRÆD UD AF ANGSTEN - MINI ONLINE KURSUS

En øjenåbner, som sætter en helt ny kurs

Helle Fonager

I min daglige praksis hjælper jeg børn, unge og voksne med at transformere angst til indre ro, selvsikkerhed og styrke, så de kan hjælpe sig selv og andre. Cool Kids og Chilled for børn og unge, kognitiv adfærdsterapi for voksne.

 

©Helle Fonager 2018  | CVR: 34320268; | Syrenvej 15, 8240 Risskov | Tlf.: 40 50 02 72 | info@hellefonager.dk

 

Få min ebog - Motivation

Helle Fonager - eBog Motivation

Tusinde tak for din tilmelding