fbpx

KOGNITIV ADFÆRDSTERAPI

 

Evidensbaseret angst behandling med veldokumenterede resultater.

 

I kognitiv adfærdsterapi er der fokus på dine tanker og de bagvedliggende overbevisninger, som fodrer dine tanker – fordi det er dem, som styrer din adfærd, det du gør eller ikke gør i en given situation. 

Når du reagerer i en situation, er det ikke selve hændelsen, situationen, der får dig til at reagere – det er derimod din personlige tolkning af det, der sker. Og når dine tolkning er styret af negative, katastrofeagtigt overbevisninger, tropper angsten op. 

Jeg har telefontid mandag - fredag fra kl.  9-10. Læg gerne en besked, hvis du ringer udenfor telefontiden, og hvis jeg er optaget. Du kan også sende en besked via kontaktformularen. Jeg har åbnet min praksis i Mejlgade og har fortsat online samtaler, så geografi er ikke en hindring. Jeg følger naturligvis myndighedernes anbefalinger i forhold til Covid-19.

Skulle hilser fra Signes mor og sige, at det fungerer rigtig godt med online samtalerne.

Kognitiv adfærdsterapi

– Evidensbaseret angstbehandling med super gode resultater.

Kognitiv terapi – den bedste kur mod angst.

 

Psykiateren Aaron T. Beck, amerikansk psykolog og psykoanalytiker, udviklede i 1950 en teori og metode, som resulterede i et paradigmeskift på det psykoterapeutiske felt.
kognitiv terapi er en psykoterapeutisk retning, der tilsigter en forandring af vores tænkningen. Hovedtesen er, at tanker om omverdenen, personen selv og fremtiden er afgørende for vores følelsesliv og efterfølgende handlinger.

Ved psykiske forstyrrelser, som angst, vil tænkningen være forvrænget, og de såkaldte automatiske negative tanker vil opretholde ubehagelige følelser og uhensigtsmæssige handlinger.

I kognitiv terapi er det centrale, at vi mennesker ikke reagerer på selve hændelsen, situationen, det som sker, men på vores personlige tolkning af begivenheden.

 

Kognitiv terapi er metodemæssigt en udviklingsmodel.

 

I forløbet arbejdes der med en detaljeret forståelse af sjælelivet, adfærden, tankerne, følelserne og kroppens funktion. Når der arbejdes kognitivt, arbejdes der først og fremmest med fokus på tanker og forestillinger for at forstå, hvordan en række uhensigtsmæssige adfærdsformer og reaktioner opstår og underminerer alt. Formålet er at finde mening og forståelse, selv når ens handlinger og tanker virker meningsløse og uforståelige.

 

Kognitiv terapi kaldes også for en økologisk psykologi

 

 

Angstbehandling – Individuelle forløb 1:1

 

Angstbehandling for voksnelæs mere her >>

Angstbehandling for børn og unge – Cool Kids og Chilled angstbehandling – læs mere her >>

Hvad koster angstbehandling ? – læs mere her >>

Send en besked, hvis du har spørgsmål til et behandlingsforløb – og hvis du gerne vil ringes op, så husk at sæt kryds i feltet. Du hører fra mig inden for et par dage.

Angstbehandling – derfor er kognitiv adfærdsterapi stadig den førende behandlingsmetode.

 

Kognitiv terapi kaldes også for en økologisk psykologi – den er udviklet gennem studier /observationer af mennesker, med fokus på sammenhængen mellem menneskers kognition, følelser og adfærd. 

Gennem studierne opstod der empirisk grundlag for teori og metode.

De enkelte teknikker/metoder er udviklet gennem nøje observationer af ”normale” menneskelige reaktionsmønstre. 

Arbejdsformen lægger vægt på et ligeværdigt samarbejde mellem terapeut og klient. Og der fokuseres på helheden – ikke kun på det enkelte menneske, men globalt, på familiens funktion, organisatoriske sammenhænge og samfundsmæssige forhold. 

Opbygning af færdigheder og udvikling af nye strategier er i fokus – læring og kompetenceudvikling. Metoderne følger normal indlærings- og udviklingsprocesser.

Indenfor angstbehandling er vores tænkning, vores kognition, helt central. Man ved i dag, at det er vores tanker, der aktiverer angsten. Tanker er en mental aktivitet i hjernen – en forestilling om virkeligheden, som i de flest tilfælde ligner virkeligheden, uden at være det. 

Vi har ca 60.000 af dem kørende – i døgndrift. Det er ikke let at fange tanken bag følelsen, derfor arbejder man struktureret med øvelserne, som gentages efter princippet – øvelse gør mester.

 

Ofte stillede spørgsmål i kognitiv terapi.

 

  • Hvad vedligeholder problemet?
  • Hvilke tanker – følelser – adfærd er styrende, forstyrrende ift. problemet?
  • Hvilke nye strategier skal opbygges for at kunne håndtere, hvad, som måtte komme? Coping er her et centralt begreb: dvs. at lære at takle, håndtere og hamle op med, hvad der måtte være af udfordringer.

Første skridt i angstbehandlingen er at skabe sammenhæng mellem situation, tanke, følelse og adfærd – så det giver mening.

Angstbehandling

 

Angsten har brug for forskellige tilgange.

I min praksis arbejder jeg med forskellige evidensbaseret metoder, der alle har veldokumenteret resultater indenfor angst angstbehandling. Kort sagt – de virker. Jeg tror ikke på, at der kun findes en vej – at en metode alene kan hjælpe dig med at træde ud af angsten.

Angsten i sig selv er en udfordring. Følgevirkningerne af et liv levet med angst er nogle helt andre udfordringer. Derfor bruger jeg forskellige tilgange.

  • Kognitiv adfærdsterapi
  • Metakognitive øvelser
  • Korttids terapi – konflikttrekanten
  • Eksistentiel psykoterapi

 

Rammerne for et behandlingsforløb kan aftales fra gang til gang. Du kan også vælge at melde dig til et individuelt tilrettelagt behandlingsforløb over 12 gange. Her sparer du 990,- kr. 

Forsamtalen varer 1 ½ time, for børn og unge 1. time. 

De første 6 gange mødes vi ugentlig, dernæst mødes vi typisk hver anden uge. 

Tjek pris og forløb her  klik her >>

Kontakt Helle Fonager

Ring mig op

8 + 14 =

Jeg har telefontid mandag - fredag fra kl.  9-10. Læg gerne en besked, hvis du ringer udenfor telefontiden, og hvis jeg er optaget. Du kan også sende en besked via kontaktformularen. Jeg har åbnet min praksis i Mejlgade og har fortsat online samtaler, så geografi er ikke en hindring. Jeg følger naturligvis myndighedernes anbefalinger i forhold til Covid-19.

Skulle hilser fra Signes mor og sige, at det fungerer rigtig godt med online samtalerne.

Jeg har telefontid mandag - fredag fra kl. 9.00 - 10.00. Læg gerne en besked, hvis du ringer udenfor telefontiden, og hvis jeg er optaget. Du kan også sende en besked via kontaktformularen. Jeg har åbnet min praksis i Mejlgade, Aarhus og har fortsat online samtaler, så geografi er ingen hindring.

Ring på 40870985 og hør nærmere.

Tjek priser på samtaler her >>

 

 

©Helle Fonager 2019 | Mejlgade 95 4. sal, 8000 Aarhus C | M: 40870985 | M: info@hellefonager.dk

Få min ebog - Motivation

Helle Fonager - eBog Motivation

Tusinde tak for din tilmelding