fbpx

ANGSTBEHANDLING FOR VOKSNE

Et liv med angst er et liv halvt levet.

 

Giv dig selv og dine nærmeste bedre livsvilkår. Det ligger et stor potentiale bag angsten fyldt med livsglæde og nærvær.

Rigtig mange lever med en angstproblematik, de ikke er bevidste om. Rigtig mange lever med en skjult angstproblematik, som de holder for sig selv. Der er mange meninger om angst, mange fordomme, mange tabuer, hvilket er super trist. Fordi de alle bidrager til, at mange ikke søger den hjælp, de har brug for. 

Angst er ingens skyld, du kan ikke gøre for, at du er udfordret af angst. Bryd tabuerne, søg hjælp og gør op med angstens dikterende adfærd, så du kan leve det liv, du ønsker. Lær at træde ud af angsten og genfind friheden til at være dig, den du er – sammen med andre. 

Du kan vælge et individuelt forløb eller et gruppeforløb, hvor du møder andre, der kender de udfordringer, angsten giver i hverdagen. Jeg starter et nyt gruppeforløb 9. februar 2022. Læs mere om angst, angstbehandlingen og gruppeforløbet her på siden.

Telefontid mandag 9-13 og tirsdag - fredag fra kl. 9-10. Praksis i Ry.  

Angstbehandling – det handler om livskvalitet.

 

Lever du med angst?

 

Er du i tvivl? Så læs med her på siden og stil spørgsmålet igen efter du har læst.

Rigtig mange lever med en angstproblematik, de ikke er bevidst om. Jeg var selv en af de mange. Jeg var i starten af 40èrne før det blev klart for mig, at jeg havde levet med angsten det meste af mit liv. Jeg var jo bare, som jeg var. Jeg led under angstens psykiske, fysiske, tanke- og adfærdsmæssige symptomer. Altid med en indre følelse af at være anderledes, udenfor, fremmedgjort, ikke god nok, forkert.

Og det var blot et spørgsmål om tid, før de andre opdagede det og helt sikkert ville vælge mig fra. Derfor var jeg altid på vagt, over følsom overfor kritik. Det bevirkede, at jeg var på overarbejde, når jeg var sammen med andre. Både før, under og særligt efter. Jeg havde altid en samtale kørende med mig, når jeg talte med andre. Den var selvkritisk, vurderende og negativ. Jeg overanalyserede hele tiden, for hvad nu hvis? Måske du kan genkende ovenstående beskrivelse?

De fysiske symptomer var meget virkelige, mon jeg fejlede noget? Jeg observerede hver en spænding i min krop. Måske det var maden, eller for lidt/for meget af noget. Hvad nu hvis det var alvorligt? Jeg var i et med mine tanker, uden at vide det. Jeg var bekymret for dit og dat og derfor altid på forkant.

 

Angst er en dyr og ressourcekrævende følgesvend.

Det er udtrættende, udmattende og uudholdeligt. Livet går i stå, ens behov kommer ofte i anden række, hvis overhovedet. Ens potentiale, drømme og ønsker har svært ved at folde sig ud, når angsten har overtaget styringen.

Tankerne kører i selvsving, de er negative, fejlsøgende, opgivende, selvfordømmende og devaluerende, hvilket rammer selvværdet, det forhold du har til dig selv. Og dermed også det forhold du har til andre. Det mest karakteristiske tegn på, at angsten er flyttet ind ses i din adfærd. Jo mere du undgår, undviger og undskylder, jo større er sandsynligheden for, at du lever med angst. Det kommer til udtryk i de små som store hverdags situationer, i konflikter, i relationer, i dit professionelle virke, i din færden, er du tryg når du færdes alene, kan du være alene?

 

Angst er ingens skyld.

Fordi der er så mange tabuer omkring angst, opfatter mange angsten som et tegn på svaghed, helt sikkert selvforskyldt, flovt, mindreværdigt. Angst er ingens skyld, du kan ikke gøre for, at du er udfordret af angst. Det ligger udenfor din viljes kontrol. Ideen om, at du blot lige skal tage dig sammen, virker heller ikke. Det kræver nemlig vilje at tage sig sammen. “Hvorfor så lige mig”, tænker du måske? Svaret findes i tre forskellige kategorier:

  • Genetik
  • Stressorer
  • Familie og venner.

 

At angst påvirker livskvaliteten betydeligt er sikkert og vist. Det kan jeg personligt skrive under på. Jeg kan også, i dag, skrive under på, at det er muligt at lære at træde ud af angsten.

 

 

Fra normal angst til behandlingskrævende angst?

Når angsten forstyrrer dine daglige aktiviteter og gøremål, er det vigtigt at stoppe op. At lade stå til løser intet. Troen på, at det blot går i sig selv igen er svær at opretholde, når angstsymptomerne har været der gennem længere tid. Der er fire symptomgrupper i en angstoplevelse, læs mere om angst symptomerne her >>

 

Hvornår skal du søge hjælp?

Når der er tale om en akut belastningsreaktion, tab, sygdom, skilsmisse, ændringer i familien, arbejdsløshed mv., er det en god ide at søge hjælp med det samme. Du kommer hurtigere gennem krisen, når du får professionel hjælp. 

Når der er tale om en kendt belastning, som er sket inden for en måned eller to, er det også en god ide at søge hjælp. Der er en risiko for, at angsten bliver hængende, tager til og påvirker andre områder af dit liv.  

Når der er tale om stressrelateret angst, følelsesmæssig stress, tanke rumination, der påvirker dit søvnmønster, din hukommelse, din daglige aktiviteter og gøremål, er det en god ide at søge hjælp. Særligt når det har stået på gennem længere tid. 

 

Angst og Selvværd

Når angsten råder over dit liv, har det en stor indvirkning på udvikling og erfaringsdannelse af sunde, stærke, aktive sociale færdigheder. Særligt de selvbeskyttende færdigheder har trange kår. Det er de sociale færdigheder, som dit selvværd læner sig op ad. Gennem angstbehandlingen er der fokus på træning af nedenstående færdigheder.

Hvor er du særlig udfordret? Og hvordan vil dit liv se ud, hvis ikke det var sådan? Hvad vil være anderledes?

 

  • Forberede dig på en svær samtale.
  • Sige fra – uden at få dårlig samvittighed.
  • Overbevise nogen – få gennemført dine ideer.
  • Vise tillid – stole på andre, vær ærlig og åben.
  • Vise selvtillid – vide hvad du vil, undgå underdanig og/eller aggressiv adfærd.
  • Komme ud af en situation – afslutte en samtale.
  • Klare modgang og samtidig fastholde dine mål.
  • Holde på dine personlige rettigheder – også når nogen stiller urimelig krav og presser dig.
  • Stille krav – udtrykke krav, ønsker og holde fast i dem.
  • Identificere egne behov og holde fast i dine mål – og vide hvornår din motivation er styret af kortsigtet behov.
  • Identificere andres behov – opmærksomhed og forståelse for andres behov og reaktioner – vide hvad, der motivere dem.
  • Reagere når nogen forsøger at overtale dig – sige til og fra.
  • Slappe af – mærke når du bliver anspændt.
  • Identificere negative tanker og ændre dem.
  • Identificere andres destruktive handlinger og beskytte dig selv – gennemskue, når nogen forsøger at styre og manipulere dig på en destruktiv måde.

 

Når dit selvværd ringer dig op, skal du tage telefonen.

Livet er fyldt med udfordringer, dem slipper vi ikke for. Og nej, det er ikke fordi, du har gjort noget forkert – sådan er livet bare, fyldt med udfordringer. Det er sådan vi lærer, udvikler os og gror. Udfordringer der er særlige vanskelige, vil ofte aktivere angst – det er helt normalt.

 

Eksistentiel angst er en indre konflikt, du har med dig selv og omverdenen.

Nogle gange skaber vi selv udfordringer ved at invitere angsten indenfor. Ikke bevidst, tværtimod. Det sker ubevidst, langsomt over tid, og har ofte, men ikke altid, rødder tilbage til barndommens gade. Når dine personlige grænser er defekte, er du særlig sårbar.  Du har måske lært at tilpasse dig, at andres behov er vigtigere end dine. Det var dengang, nu, i dag, er det blevet til en vane, der kører på autopilot. Du glemmer dig selv. Ikke fordi du gerne vil, men fordi…

Når vi går på kompromis med os selv og vores værdier, træder vi ind i risikozonen.

I første omgang opleves det måske som lavt selvværd, manglende tiltro til dig selv, indre uro, rastløshed, bekymringer, der hele tiden forstyrrer, overtænkning, tanker der kører i ring, følelsesmæssige udfordringer. Du er ikke glad, sådan rigtig glad. Der mangler noget i dit liv.

Måske oplever du panikangst. Fuldstændig ud af det blå – vanvittig ubehageligt. Du tror, du skal dø.

I denne sammenhæng er panikangsten, et udtryk for et langvarigt udsalg, hvor du er gået på kompromis med dig selv og dine værdier. Du ved det, og så ved du ikke rigtig alligevel – “Måske er det også bare mig der er noget i vejen med?”.

Panikangsten er en opringning fra dit selvværd – din psykiske balance er truet. Når dit selvværd ringer dig op, sal du tage telefonen. Læs mere om eksistentiel angst her >> 

 

Angst og de mest almindelig fejlantagelser…

  • Det går nok over af sig selv – jeg skal bare tage mig sammen…
  • Det er nok forbigående, tilfældigt – jeg burde tage mig sammen.
  • Det er fordi jeg ikke god nok – sådan er jeg bare.
  • Hvis jeg lader som ingenting – så holder det nok op…
  • Jeg må være svag!
  • Det er nok fordi, jeg har gjort…

 

Angst og gruppeterapi – min bedste anbefaling.

Du færdes og lever i grupper – det er gennem andre mennesker, du opdager og mærker dig selv.

Der er meget hjælp og støtte i en gruppe, hvor alle kender og genkender mange af de samme problemstillinger. Alle i gruppen er udfordret af angst, her er du ikke alene. Her kan du spejle dig og identificere dig med andre, der forstår dig, fordi de selv kæmper.

Et gruppe terapeutisk forløb giver mere fylde og dybde til din proces, fordi den har større rækkevidde.

  • Når du hører et andet menneske beskrive med ord, de selvsamme udfordringer du har, forandres oplevelsen af at være alene, fremmedgjort, ikke at passe ind.
  • Bidrag fra andre fordyber din proces, på en måde du ikke selv kan tænke dig til, fordi forskellige perspektiver giver mere dybde og fylde til helheden.
  • Sammen med andre kan du udfordre tanken om, hvad de andre tænker – det er tager længere tid i et individuelt forløb.
  • Du har bedre muligheder for at spejle egne styrker i samvær med andre og deri også opnå en erkendelse af de områder i dit liv, hvor du mangler styrke.
  • Livet leves i grupper, det er sammen med andre, du udvikler dig. Det er her, du genfinder friheden til at være dig, den du er.

Træd ud af angsten er et helhedsorienteret forløb, hvor du både lærer at håndtere angsten og samtidig har fokus på din personlige udvikling, dig, dit selvværd og hvordan du kan lykkes med at opnå det, du gerne vil i dit liv.

Forløbet er målrettet voksne, der her en (delvis) erkendelse af angsten og de udfordringer, den giver i hverdagen.

  • Måske har du allerede været i en forløb, angsten er dog stadig tilbagevendende.
  • Du har måske haft et eller flere kortere/længerevarende (stress/angst) sygemeldinger.
  • Stress er et velkendt tema for dig.
  • Du er ofte på overarbejde, når du er sammen med andre, tankerne er altid i gang med at analysere.
  • Du oplever ofte en indre uro, uforklarlige symptomer, der ikke rigtig giver mening.
  • Tanker om at fejle noget er velkendt, eller også bekymrer du dig om de andre, hvad nu hvis der sker noget.
  • Du sukker lidt, meget, dybt, når der tales om selvværd, måske mærker du en tristhed, en klump i halsen, fordi du godt ved, at her mangler du noget, du ved bare ikke præcist hvad, eller hvordan du griber det an.
  • Tiden er gået, og på mange områder er den gået godt, der mangler dog stadig en oplevelse af balance, du ved du er sårbar, at angst og stress er et tilbagevenden tema i dit liv, og nu skal der ske noget.

Kan du genkende dig selv i overstående beskrivelse, vil jeg anbefale, at du melder dig til gruppeforløbet Træd ud af angsten. Download beskrivelse af forløbet og tjek info og tilmelding.

 

Angst Spørgeskema

 

Denne angst test er den officielle, der bruges af f.eks. læger, psykologer og psykiatere i danmark.

Igennem de sidste to uge, hvor stor en del af tiden har du: 

Hele tiden = 5 / Det meste af tiden = 4 / Lidt over halvdelen af tiden = 3 / Lidt under halvdelen af tiden = 2 / Lidt af tiden = 1 / På intet tidspunkt = 0 

  1. Været nervøs, anspændt eller følt indre uro? 
  2. Været meget bekymret over selv de mindste ting i din dagligdag?
  3. Være nødt til at undgå visse ting, steder eller aktiviteter, fordi de er angstprovokerende? 
  4. Haft tilløb til angstanfald (panik)?
  5. Haft egentlige angstanfald (panikangst)?
  6. Haft gentagende ubehagelige tvangstanker, du ikke kan få ud af hovedet?
  7. Være nødt til at kontrollere alt, hvad du gør, eller gentage de samme handlinger igen og igen?
  8. Været meget genert, fx når du spiser eller taler, mens andre ser på dig?
  9. Haft tilbagevendende tanker eller erindringer om en meget voldsom oplevelse?
  10. Haft svært ved at udføre dine daglige aktiviteter pga. disse symptomer?

 

Nedenstående spørgsmål bruger jeg i min praksis. 

  • Hvordan påvirker angsten dit liv? 
  • Hvilke angst symptomer oplever du? 
  • Hvor ofte, dagligt, ugentligt? 
  • Hvor længe har det stået på? 
  • Hvilke områder af dit liv er særligt udfordret? 
  • Giver ordet følelsesmæssig stress mening for dig?
  • Er der en klar og naturlig forklaring på angsten, eller er du helt i vildrede?
  • Går du og bekymrer dig over alt mellem himmel og jord eller er det få konkrete situationer, der gør dig ængstelig og bekymret?  
  • Er stress et tema i dit liv, måske et tilbagevende tema. 

 

Strukturen i angstbehandling.

 

Intet behandlingsforløb er ens, fordi ingen mennesker er ens. Derfor er der altid en forsamtale, inden opstarten af et forløb. 

Samtalen varer 1 ½ time og har som formål at afklare, hvilken behandlingsform, tilgang, der er mest hensigtsmæssig i forhold til de angstproblematikker, du har. Under forsamtalen har jeg fokus på følgende: 

  • Hvilke angstformer er primære.
  • Hvilke angstsymptomer er der. 
  • Hvordan dit nervesystem reagerer/responderer, mestring af tanker og følelser.
  • Dine tankeprocesser og hvad du tænker om dine tanker.
  • I hvilke situationer angsten er mest fremtræden – om der er tilbagevendende tematikker/konflikter.
  • Om der er andre følgevirkninger af angstens tilstedeværelse.
  • Om der er kendte/velkendte bagvedliggende overvældende oplevelser (tab, skilsmisse, sygdom, opvækst betinget stressorer/traumer, livskriser mv.)
  • Egen erkendelse af problematikker.

 

Hvad udløser angsten?

Gennem hele behandlingsprocessen øver du dig i at genkende angstens dynamik og de fysiske symptomer på angst. Så du ved, hvordan angsten føles. Erkendelsesprocessen er vejen ud af angsten. Du lærer dine tankeprocesser at kende, de dybereliggende overbevisninger, som fastholder og vedligeholder angsten. 

Situation – tanke – følelse – adfærd:

  • Der sker noget… en situation, en begivenhed.
  • Du tænker noget om det, der sker. Bevidst eller ubevidst – det er svært at fange tankerne, det går stærkt. 
  • Tankerne aktiverer en følelse/flere følelser – angst, vrede, glæde, sorg (ked af det), afsky, skam, skyld. Følelsen bestemmer hvad du gør – adfærd.
  • Er du angst, vil du som oftest undgå, undvige, undskylde… (flygte, kæmpe eller fastfryse)

 

Angst – tanker og følelser.

Du er et menneske, du kan tænke – du er ikke dine tanker. Du er et menneske, du har følelser, du er ikke dine følelser. Du oplever følelser. 

Nogle gange giver det mening at dykke ned i tankeprocesserne og undersøge trigger tankerne, hvor de kommer fra, hvilke oplevelser der ligger bag dem, og hvilken funktion de har. Hvad bruger du egentlig din overtænkning til? Hvad er formålet? Ved du det?

Andre gange er det et håbløst projekt, der ikke fører nogen vegne hen. Fordi tankerne er fuldstændig urealistiske, vane drevet og ude af trit med den virkelighed, der er lige nu og her – i dette øjeblik. 

Det er vigtigt, set og oplevet ud fra min erfaring, både personligt og i min praksis, at kunne mestre begge dele. 

  • At forholde sig realistisk til sine tanker, stille og roligt, forstå deres oprindelse, deres funktion og dernæst omstrukturere dem, ved at bringe dem ind i virkeligheden. 
  • At lære træde ud af tankerne, gennem bevidstheden om, at det kun er tanker og intet andet.  

Angstbehandling - oversigt over forløb.

 

Hvor lang tid tager det?

 

Det kommer fuldstændig an på, hvor meget tid og energi du selv investerer i processen, i arbejdet med agnsten. Hjemmeopgaverne er en vigtig del af din behandlingsproces. Jo mere du øver og træner, jo hurtigere kommer du i bedring.

Et liv med angst er et liv halvt levet. At komme op på fuld tid tager tid, sådan er det. Jo før du starter op, jo bedre. Tænk langsigtet. Det primære i al angstbehandling er at lære nye færdigheder, nye mestringsstrategier og derigennem opbygge dit mod til at favne det liv, du drømmer om. Når angstbehandling og personlig udvikling kombineres, sker der magi. Du er mere end angsten, det er dig, der skal overvinde og udfordre den. Det kræver styrke (selvværd), psykisk, mental og psykologisk modstandskraft, og det opnås bedst ved også at fokusere på din personlige udvikling. Det, der skaber værdi for dig i dit liv. Hvad vil du virkelig i virkeligheden, ved du det?

Forsamtalen varer 1 ½ time. Et individuelt forløb varer normalt mellem 12-15 sessioner, hver session vare 1 time. Der er hjemopgaver fra gang til gang. Du kan også vælge et gruppeforløb. Læs mere om gruppeforløbet Træd ud af angsten her >> 

I gruppeforløbet får du 36 timers gruppeterapi og supervision. Forløbet koster 8400 kr. Du kan vælge at betale hele beløbet på en gang, eller dele betalingen op i 2 x 4200 kr. eller 3 x 2800 kr. eller 4 x 2100 kr. Første betaling er 14 dage inden opstart.

Der er 36 timers gruppeterapi og supervision, Hvilket giver en timepris på 234 kr. sammenlignet med et individuelt forløb, hvor timeprisen er 990 kr. Undervejs i forløbet kan du også ringe til mig, hvis du har brug for sparring, det er også med i prisen. Dertil får du 2 online kurser med, Træd ud af angsten og Styrk dit selvværd. Om lørdagen er der frokost, kage, kaffe, te, dette er også med i prisen. Dertil får du et undervisningskompendie, med hjemmeopgaver.

Tjek pris og forløb her, klik her >>

Kontakt Helle Fonager

Ring mig op

15 + 6 =

Book fysiske og online samtaler. Praksis i Ry. Telefontid mandag - fredag fra kl. 9.00 - 10.00. Læg gerne en besked, hvis du ringer udenfor telefontiden, og hvis jeg er optaget. Du kan også sende en besked via kontaktformularen.

Tjek priser på samtaler her >>

 

©Helle Fonager 2020 |  Brunhøjvej 8. 1. sal, 8680 Ry | M: 40870985 | M: info@hellefonager.dk

Download Mini-Guiden: Træd ud af angsten - De 7 trin

Tusinde tak for din tilmelding